Seminars en dialoog

Seminars

Sinds 2020 geeft Esther driedaagse seminars op scholen. Hierbij gaat het voornamelijk om de bovenbouw van de basisschool en leerlingen van de middelbare school.

De meisjes maar ook de jongens krijgen drie dagen lang workshops over seks, zelfbewustzijn en mensenrechten. Daarnaast wordt veel aandacht besteed aan het belang van onderwijs en het afmaken van een opleiding.  Op de tweede dag mogen de meisjes een ‘geheim’ briefje inleveren, waarop hun grootste zorg voor de nabije toekomst staat.

Op basis van deze briefjes gaan Esther en haar medewerkers het gesprek met deze meisjes aan. Waar nodig volgt een dialoog met de ouders. In het slechtste scenario wordt het meisje uit huis geplaatst.
Het integreren van de jongens in het seminar is belangrijk om de ‘mindset’ van deze jongens al te beïnvloeden. Alleen op deze wijze kunnen de culturele gebruiken langzaam maar zeker worden omgebogen.

Uit de eerste seminars (2020) wordt duidelijk dat zeker op het platteland in de afgelegen gebieden meisjesbesnijdenis vaker wel dan niet voorkomt.

Doordat sommige scholen in de tussentijd vaker zijn bezocht, is het effect van deze seminars steeds beter meetbaar. De meisjes weten ondertussen wat hun rechten zijn. Echter er vindt in sommige gebieden een verschuiving plaats naar steeds jonger besnijden, voordat de kinderen zelf actie kunnen ondernemen. Dit ondanks de celstraf die staat op deze ingreep.  Hierdoor wordt de dialoog met dorpsoudsten en ouders  steeds belangrijker.

Dialoog

Dialoog is het sleutelwoord. De dialoog begint met de stamoudsten. Aangezien zij het bij de nomaden voor het zeggen hebben, moeten zij als eersten overtuigd worden van de voordelen van het afschaffen van meisjesbesnijdenis. Daarna starten de gesprekken met de ouders van de meisjes die tijdens bijvoorbeeld de seminars als risicovol zijn gedetecteerd. Echter ook welzijnswerkers of ambtenaren die meldingen krijgen, nemen contact op met Esther om  (eventueel samen) actie te ondernemen.

error: